Ons antwoord op uitspraken Min. Vogels begin mei 2002 |
Op 2 mei moest
Min. Vogels antwoorden op vragen in de commissie Welzijn. U kan het volledige
verslag hier lezen :
http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/handelingen/2001-2002/C0M214.pdf
Dit is een stuk van die tekst :
"Ik
heb de nieuwe groep ‘Opvangtekort’ een paar keer ontvangen. Door met de
mensen uit die groep te praten, is opnieuw het bewijs geleverd dat op het
terrein aan desinformatie wordt gedaan, zelfs door partners uit de raad van
bestuur. Mensen worden op basis van totaal verkeerde gegevens en valse
informatie opgezet tegen het beleid. De groep ‘Opvangtekort’ is ontstaan in
Limburg uit een andere groep, van een voorziening. In die voorziening werd
steeds opnieuw gezegd dat ik iedereen dwing om personen met een handicap thuis
op te voeden, dat ik geen bijkomende plaatsen wil in voorzieningen, dat ik tegen
de instellingen ben en enkel nog geld wil geven aan het PAB en aan mensen die
hun kinderen thuis opvangen. Vorig jaar hebben we één jaar lang vooral geïnvesteerd
in de thuisbegeleiding en in de ambulante opvang. Ook daar wachtten mensen al
heel lang op. Dit jaar proberen we om vraaggestuurd antwoorden
te bieden aan de personen met een handicap die op hulp wachten. De participanten
aan de betoging wilden inzake de wachtlijsten vooral een signaal sturen dat het
probleem nog niet is opgelost. Ze zijn wel tevreden over de wijze waarop nu echt
vraaggestuurd wordt gewerkt."
Min. Vogels
heeft ons maar één keer echt ontvangen, namelijk tijdens de betoging. De
andere keren dat wij Min. Vogels gesproken hebben, ging het om de deelname van
onze leden aan debatten, congressen, fora, ... Hoewel Min. Vogels ons steeds
welwillend gehoord heeft, is er geen enkel initiatief van haar uitgegaan om ons
te ontvangen. Wij gingen haar opzoeken.
De informatie die wij gebruiken, hebben wij vooral opgezocht via het Internet, of door uitspraken van Min. Vogels te verzamelen in de pers. Een monnikenwerk soms, maar gedrevenheid geeft soms vleugels. Zomaar zeggen dat wij gebruikt worden is heel gemakkelijk en niet correct :
Wij eisen duidelijke antwoorden van Min. Vogels waarop zij die uitspraken baseert. Waar zitten wij fout ? En anders wensen wij een rechtzetting !
Onze vzw Opvang Tekort heeft meer dan 1.200 betalende leden over heel Vlaanderen, en dus niet alleen in 'de Limburg' !
Als er geen
uitbreidingen toegestaan werden in een instelling, dan dwingt Min. Vogels (die
verantwoordelijk is voor het beleid) de ouders er inderdaad toe om zelf te
zorgen voor hun kind. Sinds Min. Vogels aan het 'beleid' is, zijn er geen
uitbreidingen meer toegestaan aan (semi-)residentiële opvang. Men kan die
cijfers gemakkelijk terugvinden op het internet :
http://jsp.vlaamsparlement.be/docs//stukken/2001-2002/g902-1.pdf
Maar om het u gemakkelijk te maken, enkele cijfers :
In 1997 : 164 nieuwe plaatsen voor niet-werkenden.
Het beleid van 2000 werd hoofdzakelijk door Min. Vogels bepaald, maar er waren engagementen die nog door haar voorganger bepaald werden. Vanaf 2001 blijkt duidelijk dat Min. Vogels geen uitbreidingen gedaan heeft. Met alle gevolgen vandien.
In 1998 : 291 nieuwe plaatsen voor niet-werkenden.
In 1999 : 234 nieuwe plaatsen voor niet-werkenden.
In 2000 : 71 nieuwe plaatsen voor niet-werkenden.
In 2001 : 0 nieuwe plaatsen voor niet-werkenden.
Minister Vogels wou plaatsen vrijmaken in instellingen, door de mensen een PAB voor mantelzorg toe te kennen.
In 2001 heeft Min. Vogels het budget dat normaal naar uitbreiding van instellingen ging (250 plaatsen kosten zo’n 350 miljoen BEF) uitgedeeld aan gebruikers onder de vorm van het PAB (320 plaatsen voor het totaal van 346 miljoen). Haar hoop was dat de helft zou moeten gaan naar gebruikers van instellingen die terug naar huis willen en zo plaats zouden maken voor nieuwe opnames. Het zou dus 150 ‘open’ plaatsen moeten opleveren. Het bleken er maar 17 te zijn !!! Het resultaat is dus dat er maar 17 plaatsen vrij gekomen zijn, ipv de gebruikelijke 250. Een toename van de wachtlijst van 233 …
En wat de vraaggestuurde zorg betreft, is het antwoord heel kort. DIT IS GEEN ZORG OP MAAT !
Het uitgangspunt van het beleid is ‘zorg op maat’ bieden. En zorgen dat de gebruikers of de ouders zekerheid van opvang kregen. Volgens Min. Vogels verdwenen extra budgetten steeds over het Vlaamse land zonder concreet plaatsen op te leveren voor zij die ze het meest nodig hadden !
Daarom heeft ze met haar taskforce een selectie gemaakt uit de centrale wachtlijst. En de taskforce heeft dan het geld zo goed mogelijk verdeeld om zoveel mogelijk mensen een oplossing te bieden. Hoe is dit concreet in z’n werk gegaan :
De dossiers van de ‘uitverkorenen’ werd doorgestuurd naar het regionaal overleg, in de omgeving van de woonplaats van die persoon. De directeurs die daar zitten, verdelen de dossiers onder zich. Sommige spreken van een koehandel : ‘Gij krijgt die gemakkelijke, maar dan moet ge ook die moeilijke erbij nemen …’.
Het resultaat van dat overleg is dat een instelling zich engageert om persoon x op te nemen. Die beslissing gaat dan naar de taskforce. Als deze daar bekrachtigd wordt, dan gaat het Vlaams Fonds een uitbreiding toestaan aan de instelling die persoon x opneemt.
En de keuze is dan aan de gebruiker : is hij/zij akkoord ? Weigeren kan men altijd, maar dan heeft men niets ... Is dit zorg op maat ?
Een ander probleem waren de data. Eerst was gezegd dat men voor 30/06/01 op de wachtlijst moest staan. Nadien is de periode uitgebreid tot 31/12/02. Maar niet iedereen wist dat. Men veranderde de spelregels terwijl het spel bezig was. Daardoor zijn mensen soms 10 dagen te laat op de wachtlijst terecht gekomen ! We kunnen niet geloven dat dit bewust was.
De enige partij die hierbij aan het langste eind trekt is het kabinet. Vroeger hadden zij geen impact op de concrete toewijzing van de uitbreidingen. Dat gebeurde steeds via een beslissing van de raad van beheer van het Vlaams Fonds. Nu heeft men een manier gevonden om deze raad buiten spel te zetten ivm uitbreidingen.
Als we de wachtlijsten niet meer kunnen afschafffen, en als de taskforce niet weg wil, dan hopen wij toch één zaak : dat de ouders zelf de instelling voor hun kind mogen kiezen. Dat lijkt al meer op 'zorg op maat'.
Persbericht d.d. 8 mei, van kabinet Vogels ivm opvolging van de betoging :
"In opvolging van de Nationale Betoging van 25 april 2002, is vandaag een
delegatie van het Gehandicaptenfront ontvangen op het kabinet van Minister
Vogels. De vertegenwoordigers hebben een nota voorgesteld met
beleidsaanbevelingen die tegemoet komen aan hun eisenpakket. Dat heeft
betrekking op de lange wachtlijsten in de gehandicaptensector, het
hulpmiddelenbeleid en de terugbetaling van rolstoelen.
Het gehandicaptenfront en het kabinet hebben een werkkalender afgesproken om
alvast op de korte termijn een aantal maatregelen voor te bereiden. Ook over het
verder uitwerken van meer fundamentele hervormingen van het hulpmiddelenbeleid
werd in een constructieve sfeer van gedachten gewisseld."
Het lijkt er dus
weer op dat dit een gezellig onderonsje wordt. Mensen die al in veel raden en
commissies zetelen, komen nu wellicht weer terug in overleg. Zouden er
zitpenningen zijn ? Of terugbetaling van onkosten ?
Het enige wat we kunnen hopen is dat het 'gehandicaptenfront' onze wachtlijsten en eisen ook ernstig neemt, want wij zijn niet bij betrokken bij die overleg. De kloof met de burger weet u wel ...
Min. Vogels heeft ook veel hoop gevestigd op het 'Huis' in Brussel. Enkele uittreksels van de statuten van deze vzw kan u onderaan vinden, zoals iedereen ze kan lezen op : http://www.staatsblad.be/
Kijk ook
misschien eens bij de Raad van Beheer van het Vlaams Fonds :
http://www.vlafo.be/nederlands/vlaams-fonds/raden-commissies/raadvanbestuur.html
En dan is er nog
een Hoge Raad voor personen met een handicap :
http://socialsecurity.fgov.be/nhrg_n.htm
Als de vzw 'Huis' opnieuw gedeeltelijk uit dezelfde mensen samengesteld is, waarom is het dan opgericht ?
Huis
voor Gelijke Kansen en Rechten van Personen met een Handicap, afgekort :
" Huis " 1000 Brussel STATUTEN Publicatie : 2001-03-29 N. 005653 Nummer van de vereniging : 56532001 De ondergetekenden : Pierrot De Coen, Maïsstraat 276, 9000 Gent; André Dejagere, Oliebergstraat 43, 8540 Deerlijk; Eddy Denayer, Heikant 8, 3550 Heusden-Zolder; Monique Dumon-Frigne, Bavegemstraat 61, 9860 Oosterzele; Harry Geyskens, Kadodderstraat 43, 2800 Mechelen; Katty Kloeck, Violetstraat 16, 2870 Puurs; André Lathouwers, Willem Van Saeftingestraat 17, 8370 Blankenberge; Dominiek Porreye, Kortemarkstraat 17, 8820 Torhout; Jan-Jan Sabbe, Aambeeldstraat 31, 9000 Gent; Viviane Sorée, Grote Baan 85, 9920 Lovendegem; Magda Van de Ven, Lodewijk de Koninckstraat 36, 2300 Turnhout; René Vastmans, Centrumlaan 100, 9800 Deinze, verklaren bij deze een vereniging zonder winstoogmerk op te richten, overeenkomstig de wet van 27 juni 1921, met de hiernavolgende statuten : TITEL I. -- Naam, zetel, doel, duur Artikel 1. De vereniging, genoemd " Huis voor Gelijke Kansen en Rechten van Personen met een Handicap ", vereniging zonder winstoogmerk, afgekort : " Huis ", vereniging zonder winstoogmerk, heeft haar zetel op het volgende adres : Koningsstraat 136, te 1000 Brussel. Binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest mag de maatschappelijke zetel verplaatst worden bij beslissing van de raad van beheer. Deze beslissing wordt gepubliceerd in de bijlage tot het Belgisch Staatsblad Art. 2. De vereniging stelt zich tot doel gelijke kansen en rechten van personen met een handicap te realiseren via beïnvloeding van samenleving en beleid. De vereniging kan alle middelen aanwenden die tot de verwezenlijking van dit doel rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen. De vereniging kan ter uitvoering van wat hierboven is bepaald, onder meer alle eigendommen of zakelijke rechten verwerven, in huur nemen, verhuren, personeel aanwerven, rechtsgeldige overeenkomsten sluiten, fondsen inzamelen, kortom alle activiteiten uitoefenen of laten uitoefenen die haar doel rechtvaardigen. In het kader van het realiseren van het maatschappelijk doel kan de vereniging zelfs op bijkomstige wijze daden van koophandel stellen. Art. 3. De vereniging, voor onbepaalde duur opgericht, kan te allen tijde worden ontbonden. TITEL II. -- Leden Art. 4. Het ledenaantal is onbeperkt, met een minimum van drie. Als lid kan tot de vereniging toetreden, elke natuurlijke persoon die door de raad van beheer als zodanig wordt aanvaard. De vereniging telt werkende leden en niet-werkende leden. Van een werkend lid wordt actieve medewerking aan de vereniging vereist. De volheid van het lidmaatschap, met inbegrip van het stemrecht op de algemene vergadering, komt uitsluitend toe aan de werkende leden. De wettelijke bepalingen zijn alleen op hen toepasselijk. De leden, werkende en niet-werkende, zijn verplicht het jaarlijks lidgeld te betalen zoals dit telkens wordt vastgesteld door de algemene vergadering. Nooit kan dit lidgeld meer bedragen dan 1 000 EUR. Art. 5. Leden kunnen zich te allen tijde terugtrekken, mits schriftelijke melding aan de raad van beheer. Ontslagnemende of uitgesloten leden en hun rechtsopvolgers hebben geen deel in het vermogen van de vereniging en kunnen nooit teruggave of vergoeding vorderen van gestorte bijdragen of gedane inbreng. Rechten en plichten van alle leden worden verder vastgelegd in het reglement van inwendige orde, opgesteld door de raad van beheer en bekrachtigd door de eerstvolgende algemene vergadering. Dezelfde regeling geldt voor latere wijzigingen aan dit reglement. Art. 6. In geen geval zijn de leden persoonlijk aansprakelijk voor de verbintenissen van de vereniging. TITEL III. -- Algemene vergadering Art. 7. De algemene vergadering is samengesteld uit alle werkende leden en wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van beheer of bij zijn afwezigheid door de secretaris. Elk lid kan zich op de algemene vergadering door een ander lid laten vertegenwoordigen, zonder dat één lid meer dan één ander lid kan vertegenwoordigen. Elk lid beschikt over één stem op de algemene vergadering. Art. 8. De algemene vergadering is uitsluitend bevoegd voor : het wijzigen van de statuten, het benoemen en ontslaan van de beheerders, het goedkeuren van begrotingen en rekeningen, het vrijwillig ontbinden van de vereniging en het uitsluiten van een lid. Art. 9. De algemene vergadering wordt door de raad van beheer samengeroepen telkens als het doel of het belang van de vereniging zulks vereist. Zij komt minstens tweemaal per jaar bijeen, waarbij op één vergadering, waarvan de datum door de raad van beheer wordt bepaald, de goedkeuring van de rekeningen van het afgelopen jaar en de begrotingen van het volgend jaar wordt geagendeerd. Alle werkende leden worden schriftelijk uitgenodigd op de algemene vergadering, ten minste acht kalenderdagen op voorhand; dit kan per brief, telefax, telegram of e-mail zijn. De uitnodiging vermeldt dag, plaats en uur en wordt ondertekend door de voorzitter of de secretaris van de raad van beheer. De oproeping bevat de agenda, die wordt vastgelegd door de raad van beheer. De algemene vergadering kan op geldige wijze beslissen over punten die niet op de agenda vermeld staan, indien twee derde van de aanwezige leden hiermee instemt. Art. 10. In gewone gevallen worden de besluiten genomen bij eenvoudige meerderheid van de aanwezige en vertegenwoordigde leden. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend. In geval van uitsluiting van een lid, van wijziging van de statuten of van ontbinding van de vereniging zal de in de wet voorgeschreven procedure worden nageleefd. Art. 11. Van elke vergadering worden notulen gemaakt, die ondertekend worden door de secretaris of een beheerder en ze worden opgenomen in een bijzonder register. Uittreksels daarvan worden ondertekend door de secretaris of een beheerder. Leden en derden die van een belang doen blijken, hebben het recht om inzage en/of afschrift van de notulen te vragen. TITEL IV. -- Raad van beheer Art. 12. De raad van beheer leidt de zaken van de vereniging en vertegenwoordigt deze in en buiten rechte. Hij is bevoegd voor alle aangelegenheden, met uitzondering van deze die door de wet uitdrukkelijk aan de algemene vergadering zijn voorbehouden. De raad kan zelfs alle daden van beschikking stellen met inbegrip van, onder meer, het vervreemden, zelfs om niet, van roerende of onroerende goederen, het hypothekeren het lenen en uitlenen, alle handels- en bankverrichtingen, het opheffen van hypotheken... Art. 13. par. 1. De algemene vergadering benoemt de leden van de raad voor drie jaar; een lid is slechts één keer herkiesbaar, tenzij de algemene vergadering daarover anders beslist. De raad bestaat uit ten minste drie leden, gekozen uit de werkende leden, en omvat maximum twee derde der leden van hetzelfde geslacht. De raad kan zich laten bijstaan door raadgevers, door hem aangeduid. Zij zullen maximaal met drie zijn, hebben geen hoedanigheid van beheerder en hebben enkel raadgevende stem. De raad vergadert ten minste vijfmaal per jaar. De beheerders oefenen hun mandaat kosteloos uit. Zo door vrijwillig ontslag, verstrijken van termijn of afzetting het aantal beheerders is teruggevallen tot onder het wettelijk minimum, dan blijven de beheerders in functie totdat regelmatig in hun vervanging is voorzien. par. 2. In afwijking van par. 1 zal de eerste algemene vergadering, gehouden na de oprichting van de vereniging, de beheerders benoemen voor een kortere periode dan drie jaar : hun mandaten eindigen reeds op de eerste algemene vergadering van het jaar 2002. Art. 14. De raad kent in zijn midden de functies van voorzitter, secretaris en penningmeester toe. De voorzitter is maximum één keer herkiesbaar. De voorzitter of de secretaris roepen de raad bijeen. De voorzitter, of bij zijn afwezigheid de secretaris, zit de vergadering voor. De raad kan slechts geldig beslissen indien ten minste de helft van zijn leden aanwezig is. De beslissingen van de raad worden genomen bij gewone meerderheid van de aanwezige stemmen. In geval van gelijkheid van stemmen is de stem van de voorzitter, of van het lid van de raad dat hem vervangt, doorslaggevend. Art. 15. Ten aanzien van derden is de vereniging slechts geldig verbonden door de gezamenlijke handtekening van twee beheerders. Beheerders die optreden namens de raad van beheer, moeten ten aanzien van derden niet doen blijken van enig besluit of van enige machtiging. De raad kan voor bepaalde handelingen en taken en voor daden van dagelijks beheer, zijn bevoegdheid overdragen aan een dagelijks beheerder, aan één of meer beheerders of zelfs aan een derde, al of niet lid van de vereniging. Deze delegatie omvat dan tevens de bevoegdheid voor die handelingen de vereniging door de handtekening van de gedelegeerde persoon of personen te verbinden. De raad vaardigt een reglement van inwendige orde uit zo hij dit nodigt acht. Art. 16. Van elke vergadering van de raad worden notulen opgemaakt, die ondertekend worden door de secretaris en ingeschreven in een speciaal register. De uittreksels die moeten worden overgelegd en al de andere akten, worden geldig ondertekend door de secretaris of een beheerder. TITEL V. -- Bijkomende bepalingen Art. 17. Het boekjaar loopt gelijk met het burgerlijk jaar. Art. 18. Bij ontbinding van de vereniging worden de eventuele nettoactiva overgedragen aan een vereniging voor dezelfde doelgroep en/of die de doelstellingen van de vereniging zo dicht mogelijk benadert. Art. 19. Voor alle andere aspecten van de werking van de vereniging richt men zich op de wet van 27 juni 1921. Aldus opgemaakt te Brussel, op 14 december 2000. (Volgen de handtekeningen.)
|
Overpelt, 9 mei 1u23